Ach ty internety! Marketing už dávno neznamená jen billboardy a televizní reklamy, v dnešní době už je v podstatě nutností být online. Na internetu se pohybuje čím dál víc lidí a kam jdou zákazníci, tam jdou i firmy. Proto hraje online marketing stále větší roli při tvorbě strategií a každý správný markeťák ví, že jeho nedílnou (ačkoliv občas opomíjenou) součást tvoří i sociální sítě.
Kdo chce být viděn, musí se ukazovat. Pokud máte za cíl dostat se do povědomí vaší potenciální klientely, je zásadní pohybovat se s ní ve stejných vodách. A právě tuto možnost vám nabízejí sociální sítě.
Podle statistik z roku 2019 je v České republice na internetu až 7 milionů lidí, což je 80,7 % zdejších obyvatel starších 16 let. Účet na sociálních sítích má 5,7 milionů Čechů, z toho jako jednoznačně nejpopulárnější platforma vychází Facebook (5,3 mil.), následuje ho Instagram (2,3 mil.) a v závěsu za ním figuruje na třetím místě LinkedIn (1,6 mil.). A tato čísla nejsou konečná, protože počet uživatelů na sociálních sítích průměrně každým rokem roste o více než 3 procentní body.
Statistika nám tedy jasně dokazuje, že se vyplatí vystavovat svůj business na sociálních médiích, protože existuje velká pravděpodobnost protnutí vašich cest s těmi, po kterých jde vaše cílová skupina.
Facebook skutečně nikdy neodešel, jen se může v poslední době zdát, že se utápí v moři novějších sociálních sítí, které každým dnem nabírají na popularitě. Celosvětově však tato platforma v roce 2020 předpokládá téměř 1,69 miliard uživatelů a podle výše zmíněných statistik je patrné, že se i v ČR stále jedná o suverénně nejpoužívanější síť. Pokud tedy chcete směřovat své podnikání do „světa socek“, určitě se ve většině případů vyplatí začít právě tam.
A jaké možnosti vám Facebook nabízí? Možná vás to hned nenapadne, ale spousta lidí už vyhledává podniky a firmy právě tady. Prvním a nejdůležitějším krokem je tedy založit si profil vaší firmy. Oproti webovkám je totiž na Facebooku mnohem snazší a dostupnější komunikace se zákazníky. Nejen že můžete sdílet fotky, videa, statusy apod., ale prostřednictvím vašeho profilu je možné pracovat s interaktivním obsahem a vytvářet různé ankety, soutěžea diskuzní sekce, což nezanedbatelným způsobem posílí vaši provázanost s cílovou skupinou.
Facebook s sebou ale nese daleko víc vychytávek. Pokud pořádáte nějakou akci, stačí vytvořit událost, kam přidáte důležité údaje a pozvete vámi vybrané hosty. Pak už jen kontrolujete, jakým způsobem se počet účastníků vyvíjí a proměňuje. Inovací posledních let je možnost livestreamu, který se hodí kupříkladu právě při eventech, kdy si mohou nezúčastnění pustit celý jeho živý přenos z pohodlí domácího gauče a být tak v obraze. Nezbytnost znamená i sponzorování příspěvků. Organický dosah příspěvků je totiž v dnešní době fackován tím placeným, pokud tedy chcete zaujímat důležité místo na hlavní stránce zákazníka, je téměř nutné přistoupit k placené propagaci. V duchu „Last but not least…“ se sluší zmínit cílenou bannerovou reklamu, na jejíž správu existuje nástroj Ads Manager a která s účinností cílí na zamýšlenou skupinu uživatelů.
Druhou nejpoužívanější platformou v Česku se 2,3 miliony uživatelů je Instagram. Když zmíníte název před lidmi, kteří tuto síť nepoužívají, automaticky na vás vybalí představu vyretušovaných fotek a zkreslených realit (a nebo se vás v horším případě zeptají, co že to je za gram a čeho). Instagram ale poskytuje daleko větší možnosti, než jen chlubení se obrázky z pláže, a vzhledem k obrovské popularitě především u mladších generací se na něj markeťáci často zaměřují.
Při vstupu na Instagram je prvním krokem opět vytvoření vašeho profilu. Nabízí se vám možnosti osobního a firemního účtu, pro vás je relevantní zvolit si firemní účet, který s sebou přináší řadu užitečných nástrojů. Vzhledem k tomu, že sociální síť Instagram od roku 2012 spadá pod firmu Facebook, dají se profily na obou sítích vzájemně provázat.
Na Instagramu je nejdůležitější částí tzv. feed, tedy váš profil složený z vámi přidaných fotek s popisky. Kvalita a estetika fotek je klíčová, proto se doporučuje svěřit je do rukou profesionálního fotografa a grafika. Důraz se ale musí klást také na celkový vzhled vašeho profilu, tedy jakým způsobem spolu fotky ladí a jak jsou vzájemně napojené (s tím vám pomůže například aplikace Planoly). Druhým nejdůležitějším bodem jsou stories neboli příběhy, které se na vašem profilu zobrazí pouze na 24 hodin (můžete si je na něj ovšem „připíchnout“ i na delší dobu prostřednictvím výběrů). Příběhy se perfektně hodí k interakci se sledujícími, mimo jiné třeba pro vytváření anket a kvízů, a je možné je propojovat s Facebookem.
Z pohledu marketingu se zaměřme na některé exkluzivní nástroje firemního účtu. Ten vám nabízí například vaše vlastní analytické statistiky, z nichž se dozvíte důležité informace o vašich sledujících (věk, pohlaví, lokalita) a jejich interakcích, a tyto informace posléze hrají klíčovou roli v dalším postupu. Také, stejně jako na Facebooku, i na Instagramu existují různé typy reklamy. Jedná se kupříkladu o reklamu ve stories, foto a video reklamu, rotující neboli carousel reklamu atd. Oblíbeným a hojně využívaným marketingovým nástrojem ke komunikaci s vytyčenou cílovou skupinou je také spolupráce s influencery, v rámci které pak můžete pořádat různé soutěže o vaše produkty či služby. V neposlední řadě zmíníme ještě vlastní hashtagy a reposty. Když lidé použijí vámi vytvořený hashtag, snadno pod ním jejich příspěvky najdete, jejich přesdílením na firemní profil nebo příběh uděláte jejich autorům radost, a ještě tak podpoříte pozitivní a „lidský“ obraz vaší společnosti.
Ačkoliv se většina firem soustředí hlavně na tyto dvě dominantní platformy, určitě by neměly opomíjet ani jejich další kolegyně z oboru. Například LinkedIn je pro podniky velmi důležitou sítí. Můžete zde zviditelňovat svůj business, stejně jako vést diskuze s podobně orientovanými skupinami, přidávat pracovní nabídky, nebo naopak nabírat nové zaměstnance. Pokud chcete vaše pole působení roztáhnout ještě dál, vhodnými sítěmi mohou být Twitter, YouTube, Snapchat a samozřejmě také nejnovější trend a bomba sociálních sítí TikTok.
Pokud vytváříte strategii na sociálních médiích, určitě nesmíte opomenout řadu důležitých věcí. Hodí se položit si základní otázky: kdo, co, kdy, jak, proč. Kdo? Zvolte si vhodně cílovou skupinu, kterou chcete vaší aktivitou na sociálních sítích oslovit. Co? Jaký obsah budete vytvářet a o čem chcete informovat. Kdy? Jak často přidávat příspěvky a v jakou dobu je to nejvhodnější. Jak? Jakou formu budou vaše příspěvky mít a jak bude profil vypadat. Proč? Za jakým účelem vlastně sociální sítě používáte a jaké jsou vaše cíle.
Sociální sítě nejsou žádná jaderná fyzika, ale jejich používání může vaše podnikání nakopnout rapidním způsobem. Z toho důvodu je dobré je nepodceňovat, ale naopak jim dopřát dostatečné množství pozornosti. Nebojte se investovat do sociálních médií – tato investice se vám vrátí!